Стартап — це молодий комерційний проєкт, що запускається для розроблення і впровадження ідеї, здатної змінити певну галузь або створити новий напрям. На відміну від звичайних компаній такі організації не мають готової бізнес-моделі та достатнього фінансування на перших етапах розвитку, вирізняються високим потенціалом і таким самим ступенем ризику.
У цій статті ми розповімо, як створити стартап в Україні, як його зареєструвати та де знайти гроші на відкриття бізнесу. Окремо зупинимося на грантових ініціативах, що діють у нашій державі під час війни.
Типи стартапів
Стартап-проєкт — це, по суті, символ інноваційної економіки та впровадження сучасних технологій. Втім, сфера діяльності нових бізнесів може бути абсолютно різною. За цілями та напрямами вони поділяються на наступні види.
- Продуктові. Зазвичай це суб’єкти, що зосереджені на розробленні нових технологічних продуктів або знаходять нестандартні рішення для розв’язання певних завдань. Над такими проєктами часто працює група інженерів і науковців. Втілення ідей може бути пов’язане з розробленням програмного забезпечення, застосуванням хмарних технологій, штучного інтелекту тощо.
- Соціальні. Їхня діяльність спрямована на розв’язання проблем соціального характеру, а місією є покращення життя окремих, як правило, незахищених категорій громадян: сиріт, осіб з інвалідністю, хворих і постраждалих внаслідок війни. Серед прикладів такої діяльності можна назвати працевлаштування людей з інвалідністю, освітні курси для колишніх військовослужбовців тощо. У цьому разі йдеться швидше не про некомерційний проєкт, а про соціально відповідальний бізнес, що прагне залучити інвестиції, окупити витрати, зростати й масштабуватися. Щоправда, деякі подібні стартапи не ставлять за ціль отримання прибутку.
- «Зелені». Такі компанії пропонують ринку альтернативу товарам і послугам, що несуть шкоду для довкілля. Прикладами є створення біорозкладного пластику та інших recycled матеріалів, проєкти в галузі зеленої енергетики, яким, до речі, присвячена окрема стаття нашого блогу.
- HealthTech. Категорія передбачає застосування інновацій у сфері охорони здоров’я, медицини та фармацевтики. Сьогодні в Україні дуже популярні сервіси, що навчають надавати першу медичну допомогу під час війни, а також застосунки, пов’язані з ментальним здоров’ям.
- Military Tech. Цей напрям у нашій країні став особливо актуальним після повномасштабного вторгнення рф. Галузь охоплює розроблення і виробництво БПЛА, ПЗ для кібербезпеки тощо.
- Освітні. У період covid-пандемії неабиякої популярності набули платформи для онлайн-навчання. Українці, що евакуювалися за кордон, досі активно використовують онлайн-сервіси для вивчення іноземних мов.
- Ритейл. Такі стартапи створюють різноманітні продукти, пов’язані з роздрібною інтернет-торгівлею. Це можуть бути маркетплейси, майданчики для обміну товарів тощо.
- Фінансові. Найчастіше ці компанії створюються експертами в галузі фінансів і банківської справи або програмістами, що розуміються на цій сфері. Їхні розробки — платіжні системи (зокрема криптовалютні), електронні гаманці та платформи для пошуку інвестицій.
За принципом організації та масштабами проєкти бувають:
- такими, що засновуються як малий бізнес, не потребують великих капіталовкладень і розширюються досить повільно;
- створюваними з метою продажу. Зазвичай вони пов’язані з програмним забезпеченням і технологіями;
- відгалуженими. Стартап запускається на базі великої компанії та згодом стає окремим бізнесом. Сформована інфраструктура і напрацьована база клієнтів полегшує їхній розвиток;
- масштабованими. Проєкти швидко залучають інвестиції та перших клієнтів, а також створюють ажіотаж навколо продукту.
Окремо варто згадати про роль стартапів у післявоєнному відновленні нашої держави. Вже зараз, коли значна частина житлового фонду і цивільної інфраструктури зруйнована, українці працюють над новими технологіями в будівництві. Очікується, що інноваційні розробки, підсилені іноземними інвестиціями, допоможуть зводити житло, соціальні та комунальні об’єкти, котрі відповідатимуть вимогам щодо екологічності, безпеки й економічності.
Етапи розвитку стартапу
Життєвий цикл інноваційних і технологічних проєктів включає наступні стадії.
- Поява задуму. Стартапер формулює ідею або гіпотезу продукту, об’єднується з однодумцями. Команда досліджує ринок, аудиторію, створює концепцію та займається розробленням стартап-проєкту.
- Тестування бізнес-ідеї. Продукт чи послуга отримують відгуки інвесторів, проводяться маркетингові дослідження. На цьому етапі важливо швидко залучити кошти, інакше задум так і не буде втілений. До речі, якщо вам потрібно взяти кредит для бізнесу, розгляньте пропозиції від надійних МФО, що доступні на Portmone. Для оформлення позики перейдіть на сайт кредитора, надішліть заявку і після її схвалення підпишіть угоду.
- Запуск і розвиток. Після отримання фінансування і розроблення першої стабільної версії продукт виходить на ринок. Ефективність продажів і подальше масштабування багато в чому залежать від маркетингу.
- Перетворення на класичний бізнес. Проєкт поступово закріплюється на ринку, водночас компанія продовжує працювати над удосконаленням продукту. Кількість клієнтів збільшується, що безпосередньо впливає на зростання доходів. На цьому етапі стартапери можуть розширювати діяльність і залучати інвесторів для масштабування.
Подальша доля стартапу залежить від його особливостей та цілей. Він може закритися, досягнувши мети, бути проданим іншому власникові або стати публічною компанією.
Реєстрація стартапу в Україні
Після втілення задуму в життя перед його авторами постає питання щодо юридичного оформлення стартапу. Така необхідність пов’язана, по-перше, з необхідністю залучення коштів, а по-друге — з появою клієнтів, готових заплатити за продукт.
Наявність офіційного статусу дозволяє:
- підтвердити для потенційних інвесторів законність діяльності;
- відкрити рахунок суб’єкта господарської діяльності в банку;
- забезпечити захист прав та інтересів усіх учасників проєкту — в разі створення юрособи.
Найперше, що потрібно зробити перед реєстрацією стартапу, — визначитися з організаційно-правовою формою суб’єкта. Найпоширенішими в Україні варіантами є товариство з обмеженою відповідальністю або ФОП.
ТОВ зазвичай обирає команда засновників. Перевагами цієї форми є:
- відсутність обмежень щодо розміру статутного капіталу. Це може бути як кількасот гривень, так і мільйони;
- фінансова відповідальність засновників лише майном підприємства;
- високий ступінь довіри з боку інвесторів і кредиторів.
Своєю чергою, реєстрація фізособи-підприємця передбачає:
- проходження процедури без бюрократичних перепон, зокрема в онлайн-режимі;
- незначний контроль діяльності з боку держави;
- відсутність законодавчих вимог щодо статутного капіталу.
Водночас підприємець відповідає за дії, що спричинили виникнення боргів, зокрема особистим майном, а також часткою у спільній власності подружжя.
Стартаперам-початківцям також варто знати, що для IT-проєктів в Україні діє особливий правовий режим Дія City. Детальніше про нього ви можете дізнатися з окремого матеріалу в нашому блозі.
Важливими елементами офіційного відкриття бізнесу є вибір місця ведення комерційної діяльності та реєстрації ФОП чи компанії. У цьому разі потрібно орієнтуватися на цільову аудиторію, доступні програми підтримки стартапів, наявність обмежень або, навпаки, стимулювання конкретних напрямів.
Як захистити стартап від крадіжки
Щоб убезпечити власну ідею чи розробку від незаконного використання, стартаперам потрібно подбати не тільки про реєстрацію суб’єкта підприємницької діяльності, а й про захист прав інтелектуальної власності. Це можна зробити шляхом:
- отримання авторських прав;
- патентування винаходу;
- реєстрації торговельної марки.
Якщо немає часу розбиратися з вибором способу захисту, слід звернутися до юриста, що спеціалізується на інтелектуальній власності.
Де взяти гроші на стартап
Підприємці, що шукають кошти на розвиток свого проєкту, можуть на власний розсуд вибрати джерело фінансування з кількох можливих варіантів. Зупинімося на них детально.
- Венчурний капітал. Такий підхід є найпоширенішим і передбачає надання венчурними компаніями грошей в обмін на акції. Його ключова перевага — отримання великих сум, що особливо важливо для стрімкого росту. У цьому випадку стартаперам потрібно докласти зусиль, щоб зацікавити інвестора, мати хорошу репутацію, довести свою експертизу та надати план щодо майбутніх продажів.
- Бізнес-ангели. Це приватні інвестори, котрі вже керували стартапами або мають досвід роботи у венчурних компаніях. Фахівці вкладають свої активи в обмін на інвестиційний капітал і надають експертну підтримку новачкам.
- Найближче оточення. Непоганим варіантом здобуття грошової підтримки може бути звернення до родичів, друзів і знайомих. Щоправда, в цьому разі слід розмежовувати особисте та професійне. Перш ніж приймати допомогу від близьких, слід переконатися, що вони готові розділити з вами ризики.
- Акселератори та інкубатори. Для підтримки бізнесу створюються спеціальні організації, що надають консультаційну допомогу і сприяють молодому проєкту в налагодженні бізнес-зв’язків. Вони не вкладають власні гроші, проте знають, як їх залучити, а також вміють зацікавити інвесторів.
- Краудфандинг. Суть методу полягає у використанні онлайн-платформ, що збирають кошти від приватних позичальників. Краудфандинг передбачає нагороду для вкладників у вигляді мерча або раннього доступу до інноваційного продукту. Краудінвестінг дає змогу інвесторам стати співвласниками проєкту, краудлендінг — повернути позичені кошти з відсотками.
- Гранти та конкурси. Безоплатна допомога — справжня мрія для стартапера. Фінансування від держави чи міжнародних організацій надається здебільшого на просування наукових, медичних чи інших розробок, що розв’язують нагальні внутрішні чи світові проблеми.
Для розвитку інноваційного і технологічного бізнесу також можуть бути використані кредитні кошти. Втім, на початкових стадіях стартапам досить важко отримати гроші в банку, адже ризик їхнього неповернення досить високий. Навіть коли йдеться про споживчу позику, банки перевіряють доходи громадянина, можуть надати кошти під заставу або вимагають поручительства третьої особи. У разі виникнення потреби у невеликій сумі на короткий строк можна оформити кредит на картку, звернувшись до МФО. Перелік найвигідніших пропозицій ви знайдете на сайті Portmone.
Далі ми поговоримо про підтримку стартапів з України світовими гігантами, українськими та міжнародними організаціями, а також розповімо про умови участі в конкурсах.
Підтримка українських стартапів від Google
Цього року корпорація за сприяння Мінцифри відкриває додатковий Фонд підтримки українських стартапів. Загальна сума коштів, що спрямовуватиметься на розвиток бізнесу, — $10 млн. До 5 червня автори інноваційних проєктів і стартапи, що постраждали від війни, могли подати заявки на отримання $100 тис. Крім того, Google додатково надаватиме кредити на суму $350 тис. Зауважимо, що це вже другий етап програми (перший проходив у 2022 році).
Щоб стати претендентом на грант, стартапери повинні були запропонувати життєздатний продукт з доведеною бізнес-ефективністю. Взяти участь у конкурсі могли лише юрособи, зареєстровані в Україні. Під час визначення переможців пріоритет матимуть компанії, що використовують штучний інтелект і розв’язують соціальні проблеми. Оголошення проєктів, яким надаватиметься фінансування, відбуватиметься поетапно: в червні та вересні 2024-го, а також впродовж 2025 року.
Seeds of Bravery
Проєкт вартістю €20 млн фінансується ЄС і реалізується в рамках Європейської інноваційної ради. Гранти передбачені для наступних напрямів:
- бізнес та інноваційні послуги;
- інноваційне підприємництво;
- відбудова держави;
- інкубатори DeepTech;
- масштабування та акселерація.
Крім грошей на розвиток бізнесу отримувачі гранту можуть розраховувати на навчання, менторську підтримку, доступ до мережі інвесторів і акселераторів з України та Євросоюзу. Приймання заявок здійснюється до 25 квітня 2025 року.
Ukrainian Startup Fund та WNISEF
У рамках ініціативи Українського фонду стартапів і Western NIS Enterprise Fund планується профінансувати проєкти на суму $2,5 млн. Претендентами на отримання гранту можуть стати підприємці, що працюють у сферах:
- промисловості, біо- та агротехнологій;
- екології та енергетики;
- блокчейну, Big Data;
- кібербезпеки;
- розвитку штучного інтелекту;
- FinTech, LegalTech;
- освітніх технологій;
- eGovernment;
- торгівлі й реклами.
Підтримка не поширюється на виробників товарів військового призначення, а також проєкти, що були профінансовані за ініціативами BRAVE 1 та Seeds of Bravery від EIC. Строк реалізації програми — до кінця 2025 року.
Підтримка українських стартапів міжнародними організаціями — важливий внесок у розвиток підприємництва нашої держави, що дозволяє компаніям запускати нові продукти, працювати, масштабуватися та розвиватися навіть у такі важкі часи. Ми ж зі свого боку продовжуємо надавати бізнес-клієнтам зручні інструменти для отримання онлайн-платежів, постійно вдосконалюємо платформу та інформуємо про важливі зміни в економічному законодавстві. Дякуємо, що залишаєтеся з нами!