Як зробити електронний підпис

Як зробити електронний підпис
Stanislav Shulga
Stanislav Shulga
3 364

З розвитком технологій дедалі більше послуг для населення та бізнесу надаються в онлайн-форматі. Для підписання документів, реєстрації на порталах держпослуг та електронного обміну інформацією використовується е-підпис, що за юридичною силою прирівнюється до власноручного. У цій статті ми розповімо, що таке електронний цифровий підпис і яким він буває, з’ясуємо, як зробити ЕЦП та що для цього потрібно.

Що таке електронний підпис 

ЕЦП — це унікальний набір зашифрованих за допомогою криптографічних інструментів даних, що ідентифікує особу підписанта, підтверджує справжність і цілісність документа, захищає його від змін або підроблення. Отже, тому, хто підписав договір чи розписку, аж ніяк не вдасться зняти з себе зобов’язання, що виникли після їхнього візування. 

Файл генерується за допомогою спеціального алгоритму, який використовує електронний ключ. Своєю чергою ключ ЕЦП має дві складові — приватну, що застосовується для генерації підпису, і публічну (відкриту), призначену для його перевірки. 

Зеленим світлом для широкого застосування в Україні ЕЦП та е-документообігу стало прийняття у 2003 році законів «Про електронний цифровий підпис» і «Про електронні документи та електронний цифровий обіг». Перший втратив чинність, другий є дійсним по сьогоднішній день. 

На момент прийняття та набуття чинності обох нормативно-правових актів під ЕЦП мався на увазі простий е-підпис з найнижчим рівнем безпеки. Одержати його можна було до листопада 2018 року, а використовувати — ще протягом двох років, до 2020-го. З 07.11.2018 року почав діяти кваліфікований електронний підпис (КЕП), поняття якого було запроваджене в Законі «Про електронні довірчі послуги».

Наразі в нашій державі діють:

  • УЕП (удосконалений ЕЦП) — з середнім ступенем безпеки. Його особистий ключ зберігається на флешках або файлових носіях. Підпис може копіюватися та надсилатися через email, застосовується переважно фізичними особами;
  • КЕП — з високим рівнем захищеності. Цей підпис рекомендований для бізнесу і зберігається на захищених носіях — токенах, SIM-карті мобільного та у хмарних сховищах. Організатори тендерів у більшості випадків вимагають саме КЕП.
УЕП не заборонений до використання юридичними особами в період дії воєнного стану. Наразі Верховна Рада розглядає можливість застосування компаніями звичайного незахищеного підпису завжди, без прив’язки до певних умов або часового проміжку. Це має спростити взаємодію бізнесу з іноземними контрагентами, що користуються іноземними майданчиками ЕДО, де потрібен саме УЕП.

Водночас захищений КЕП доступний не тільки юрособам, а й ФОПам і звичайним громадянам. Прикладами є Smart ID, Дія.Підпис, MobileID, а також кваліфікований підпис для ID-картки. Використовувати максимально захищений носій приватного ключа зобов’язані:

  • органи державної влади та місцевого самоврядування;
  • держпідприємства;
  • державні реєстратори й нотаріуси.
Візуальної різниці між УЕП та КЕП немає. Перевірити тип ЕЦП можна на сайті Центрального засвідчувального органу (ЦЗО) Мінцифри. Як зробити електронний підпис у Приват24 для фізичних осіб, як отримати КЕП безкоштовно і за умови внесення оплати ми розповімо далі.

Різниця між ЕЦП та власноручним підписом

На відміну від письмового цифровий підпис:

  • залежить від конкретного випадку застосування — одна особа може мати кілька ЕЦП. Якщо людина має намір підписати особистий або будь-який робочий документ власноруч, вона робить це за одним і тим самим зразком;
  • дійсний для всіх копій документа. Натомість усі примірники паперових заяв, угод, розпоряджень тощо підписуються окремо;
  • важко підробити, проте легко втратити, що не є характерним для письмового зразка.

Створення УЕП та КЕП потребує:

  • використання спеціальних механізмів реалізації алгоритмів генерації перевірки підписів;
  • залучення складної інфраструктури сертифікатів ключів. 

З власноручним підписом усе набагато простіше.

Важливо! Не варто плутати ЕЦП з цифровим рукописним підписом, що є аналогічним власноручному, проте здійснюється за допомогою спеціальних апаратних засобів, зокрема планшета.

Переказ грошей з картки на картку онлайн не потребує жодних підписів і не вимагає ідентифікації особи учасників транзакції. Щоб надіслати гроші близьким родичам або друзям через Portmone, потрібно знати лише номер картки одержувача і вказати реквізити своєї банківської картки (16-значний номер, термін дії та код CVV2).      

Навіщо потрібен електронний цифровий підпис

ЕЦП в сучасному світі широко використовується громадянами для:

  • підтвердження особи під час реєстрації на електронних сервісах;
  • одержання державних послуг в онлайн-режимі (замовлення довідки про відсутність судимості, витягу з держреєстру, підписання петиції тощо);
  • подання електронних декларацій;
  • підписання договорів та інших документів.

Комерційні організації та ФОПи використовують цифровий підпис для:

  • ведення зовнішнього документообігу з використанням сервісів на кшталт Document.online, Edin, M.E.Doc або «Вчасно»;
  • одержання виписок з реєстрів;
  • участі у тендерах;
  • подання звітності в податкову службу, Пенсійний фонд, митні органи тощо;
  • взаємодії з державними органами;
  • відкриття та закриття бізнесу.

Головні переваги застосування ЕЦП — мобільність виконання нагальних завдань, можливість уникнути паперової тяганини та економія часу. Іншими його плюсами є:

  • турбота про екологію завдяки зменшенню обсягів виробництва паперу;
  • прискорення документообігу та оптимізація бізнес-процесів;
  • збереження конфіденційності інформації;
  • захист документації від знищення. У разі пожежі, потопу, руйнування будівлі окремі папери та архіви можуть бути втрачені назавжди. Завіреним ЕЦП електронним документам, що зберігаються в хмарі, фізична втрата не загрожує.
Імовірність підроблення цифрового підпису є майже нульовою, особливо якщо йдеться про його зберігання на надійному носії.

Як зробити електронний цифровий підпис фізичній та юридичній особі? ЕЦП можна отримати, звернувшись особисто в один з акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК) або онлайн. Нині в Україні налічується 30 АЦСК, до них належать, зокрема, Державна податкова служба, МВС, деякі підприємства різної форми власності, а також низка комерційних банківських установ. 

З 2018 по 2021 рік в Україні діяв MobileID. В пунктах обслуговування мобільних операторів можна було придбати спеціальну SIM-картку. Надання послуги припинилося через визнання електронної ідентифікації недоцільною з комерційного погляду. Громадяни та підприємці на сьогодні найчастіше обирають створення ЕЦП в інтернеті.

Як зробити електронний підпис на телефоні або комп’ютері

Дистанційне оформлення УЕП і КЕП здійснюється:

  • через застосунок Дія;
  • за допомогою онлайн-банкінгу, зокрема на сайтах і в мобільних застосунках «ПриватБанку», monobank і ПУМБ;
  • на майданчиках ЕДО. «Вчасно», «УкрЗвіт» та інші подібні сервіси розраховані здебільшого на компанії та пропонують різні пакети, щоправда, серед них є безоплатні, що підходять фізособам і ФОПам.

На сайтах кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг — ТОВ «ЦСК Україна» (uakey.com.ua), «Арт-мастер» (ca.masterkey.ua) КЕП та електронну печатку можна оформити в рамках комплексних бізнес-пакетів. Далі ми поговоримо про те, як зробити кваліфікований електронний підпис максимально швидко та безоплатно. 

Як зробити електронний підпис у «Приват24» з мобільного 

Фізособам і представникам бізнесу, що цікавляться, як зробити електронний підпис у Приват24 на телефоні, потрібен ще один пристрій. Процес оформлення здійснюється на сайті, проте окремі дії підтверджуються в мобільному застосунку.

Розглянемо спочатку алгоритм генерації КЕП для фізичної особи.

  • На головній сторінці вебресурсу «Приват24» в правому верхньому куті натисніть кнопку «Вхід». Введіть номер телефону або увійдіть у свій профіль, відсканувавши QR-код за допомогою застосунку.
  • У переліку послуг оберіть «Бізнес» і підкатегорію «Електронний цифровий підпис».
  • Перевірте інформацію, що показана на екрані. Якщо все правильно, натисніть «Дані вірні».
  • Вигадайте та введіть 8-значний пароль з букв латиницею та цифр.
  • Отримавши повідомлення про підтвердження операції, натисніть кнопку «Підтвердити» в мобільному сервісі.
  • Далі ви побачите повідомлення про те, що сертифікат завантажений, а також інформацію про термін його дії (1 рік).
  • Файл ЕЦП шукайте в теці завантажень на комп’ютері або ноутбуці.

Як створити Smart-ID для підприємницького суб’єкта? Це можливо зробити у два способи:

  • на вебсайті, шляхом вибору опції «Генерація ключа ЕЦП для бізнесу»;
  • у застосунку «Приват24 для бізнесу».

Для створення е-підпису на сайті потрібно:

  • на сторінці ТОВ або ФОП перейти в налаштування;
  • обрати розділ «Ключі КЕП», вкладку «Без мобільного додатка», функцію «Хмарний КЕП Smart ID»;
  • вказати пароль мінімум з 8 символів;
  • натиснути кнопку «Згенерувати ключ» і підтвердити операцію в «Приват24».

У мобільному застосунку для бізнесу потрібно:

  • перейти в «Налаштування»;
  • натиснути «Підпис SmartID» та «Згенерувати SmartID»;
  • придумати пароль;
  • підтвердити дію введенням коду з SMS.

Для швидкого підписання платежів можна активувати біометричний підпис через відбиток пальця або FaceID.

Щоб поповнити картку ПриватБанку будь-кому з членів родини, використовуйте «Портмоне». Для цього потрібно лише ввести платіжні дані отримувача, суму, а також реквізити картки, з якої здійснюватиметься переказ грошей.

Як зробити КЕП у Дії

Для створення цифрового Дія.Підпису необхідно:

  • авторизуватися в застосунку;
  • обрати в меню відповідну функцію;
  • натиснути «Активувати Дія.Підпис»;
  • підтвердити дію через ідентифікацію обличчя;
  • вказати 5-значний пароль.
ЕЦП зберігається лише на одному пристрої та створюється заново в разі купівлі нового гаджету, термін його дії — 1 рік. Послуга доступна лише власникам ID-картки або закордонного біометричного або небіометричного паспорта, виданого пізніше 2015 року, посвідки на постійне чи тимчасове проживання.

Як зробити електронний підпис у Монобанк

У 2022 році monobank здійснив інтеграцію з Дія.Підпис. Для візування документа варто:

  • мати застосунок Дія на смартфоні;
  • відкрити файл документа в .pdf;
  • натиснути «Поділитися»;
  • обрати mono і клікнути «Підписати в Дії»;
  • підписати документ, що відкрився в сервісі держпослуг.

Функція застосовується лише в межах внутрішніх комунікацій з банком. 

Для швидкого поповнення картки Монобанку використовуйте сервіс Portmone. На нашому сайті або в застосунку можна переказати до 25 тис. грн. Транзакція здійснюється у декілька кліків, а адресат має змогу отримати гроші майже миттєво (максимальний термін очікування — 5 робочих днів).

Як перевірити справжність електронного цифрового підпису

Найпопулярніший ресурс для перевірки ЕЦП — сайт ЦЗО Міністерства цифрової трансформації czo.gov.ua/verify. Щоб скористатися сервісом, варто завантажити файл з підписом. У результаті ви дізнаєтеся:

  • чи є сертифікат кваліфікованим, а сам е-підпис — дійсним;
  • який тип ЕЦП використано — УЕП чи КЕП.

Перевірити підписані дані також можливо на сайті КНЕДП ДПС, у Дії (розділ «Перевірка підписів»), на майданчиках M.E.Doc і MasterKey.Нагадаємо, що за допомогою платформи Portmone ви можете сплатити податки та штрафи, придбати страхові поліси та здійснити безліч інших операцій. Отже, користуйтеся всіма перевагами цифровізації та застосовуйте надійні онлайн-інструменти!

Сподобалась стаття? Оцініть, будь ласка. Автору буде приємно 😌
Та поділіться в месенджерах