Війна в Україні показала, що найбільша цінність для кожного з нас у взаємній підтримці. Коли кожен ділиться тим, що має, з іншими, стає легше долати кризу та проживати найскладніші моменти.
Щоб допомогти українському бізнесу вижити та продовжити розвиток попри безпрецедентні загрози, у 2023 році на найбільшій в Україні освітній онлайн-платформі Prometheus ЄБРР за фінансування Швейцарії в рамках Фонду сприяння малому бізнесу ЄБРР запустив «Буткемп економічного відновлення»*. Це безплатне комплексне навчання для українських підприємців, що допомагає побудувати чіткий план дій на 2024 рік для створення або розвитку бізнесу.
І зараз ми хочемо поділитися кількома думками та порадами від спікерів Буткемпа – топ-підприємців і досвідчених експертів України, які на власному досвіді знають, як будувати успішний бізнес у часи невизначеності.
Думайте наперед та будуйте власні стратегії.
«Стратегічно Україна точно буде зростати. Наш бізнес поступово відновлюється. З кінця літа він активно інвестує, створює нові робочі місця та дуже швидко підхоплює нові технології: майже половина опанувала хмарні технології, комунікації диджиталізуються. Третина бізнесів розвиває експорт, при чому йдеться не лише про великий аграрний сектор, але й про ІТ, сферу обслуговування».Андрій Длігач – д. е. н., засновник Advanter Group та міжнародної бізнес-спільноти Board
На думку Андрія Длігача, стратегія у бізнесі – це про вміння діяти в умовах невизначеності, вміння реалізувати власну візію, підлаштовуючи середовище під себе. Адаптуватися до постійних змін зараз можна, якщо:
- не вкладати гроші у щось стаціонарне;
- не прив’язуватися до однієї країни;
- зробити команду партнерами, щоб вони вважали ваш бізнес і своїм також.
Пан Андрій нагадує і про наявні грантові програми, які надають і держава, і міжнародні організації. Саме зараз слід експериментувати, бо це – експеримент напередодні зростання.
Беріть на себе відповідальність.
Владислав Рашкован – український фінансист, заступник виконавчого директора від України у МВФ, в.о. заступника Голови НБ України у 2014-2016 роках:
«Коли я втрачаю мотивацію, то уявляю собі українського солдата в окопі. Яка в нього мотивація? Треба працювати, щоб платити зарплату, податки, фінансувати армію».
На думку Владислава Рашкована, від бізнесу напряму залежить, якою буде економіка України через 5-10 років. У зв’язку з цим він радить уже зараз:
- платити податки;
- не вдаватися до корупції;
- мати свій голос у політиці.
- відійти від пострадянських стандартів і взяти напрямок на ЄС, адже це інші продукти, інші клієнти, потреби, мови, маркетинг тощо.
Дивіться на свій бізнес як на сукупність окремих процесів.
Наталія Заверуха – засновниця та власниця Manageable, лекторка безплатного курсу на Prometheus «Як почати власну справу в часи невизначеності»:
«Бізнес-процеси – це не про бюрократію, а про можливість реалізувати прагнення».
Під бізнес-процесом пані Наталія має на увазі все, що можна повторити як певний цикл: виставлення рахунку, укладення договору, продажі, обслуговування клієнта, підготовка комерційних пропозицій тощо.
Правильне налагодження бізнес-процесів, на думку Наталії Заверухи, допомагає:
- власникам бізнесу, топ-менеджерам вийти з операційки для подальшого делегування;
- підготуватися до автоматизації;
- масштабувати бізнес;
- краще адаптовувати і швидше наймати співробітників;
- зрозуміти зони відповідальності та розподілити обов’язки;
- менше витрачати часу на те, що можна описати, автоматизувати та зробити повторюваним.
Активно використовуйте digital можливості.
Зоя Лобод – співвласниця digital-агенції LOBODS, співавторка суперпопулярного курсу Prometheus «SMM: фундамент»:
«Сьогодні digital – це основний канал комунікації між брендом та аудиторію».
Digital – це максимально оцифрована взаємодія з аудиторією. Ви точно знаєте кількість людей, які побачили ваш допис, які провзаємодіяли, конкретну кількість запитів з реклами, який настрій в аудиторії, чи є в неї додаткові питання, який рівень конверсії в продажі тощо.
Для підвищення ефективності роботи пані Зоя радить обрати свою цільову соцмережу – ту, якою переважно користуються ваші потенційні клієнти.
- LinkedIn – якщо вашою ціллю є вихід на міжнародні ринки та робота з В2В сегментом.
- Facebook – якщо серед вашої аудиторії переважно дорослі платоспроможні люди.
- Instagram – у 90% випадків адаптивна соцмережа для будь-якого бізнесу, бо вона покриває досить широку аудиторію.
- TikTok – це окремий величезний канал комунікацій, який вже перестав бути дитячою соцмережею для фану й танців.
Три основні правила воєнної digital комунікації від Зої Лобод – адаптивність контенту, зв’язок з аудиторією та людяність.
Ми зібрали для вас основні поради від експертів «Буткемпа економічного відновлення»*. Якщо ви хочете зануритися глибше та прямо зараз перейти від мрій про розвиток власного бізнесу до дій, запрошуємо до безплатного навчання на курсах:
✅ Як почати власну справу в часи невизначеності: покроковий гайд від ТОП-підприємців України – новий курс на Prometheus.
✅ Зростайте до величі: розумне зростання для приватного бізнесу від University of Virginia/Darden School of Business – набір інструментів для сталого зростання бізнесу.
✅ CS50: Основи програмування для бізнес-професіоналів від Harvard University – справжня абетка з IT для сучасного бізнесмена.
✅ Фінанси для нефінансистів від Rice University – дорожня карта для ухвалення фінансових рішень.